Hoofddorp, 26 april – Op de van Heuven Goedhartlaan ter Hoogte van het Sont zijn donderdag aan het einde van de middag vier personenwagen op elkaar gebotst. Een dame is door de ambulancemedewerkers gecontroleerd op letsel. zij hoefde gelukkig niet mee.
De politie heeft nog een beertje uitgereikt aan het jongste “slachtoffertje”. De bergingsdienst heeft de betrokken voertuigen afgevoerd.
Fotografie: Jasper Meekel & Eric van Lieshout
Het is inderdaad onbegrijpelijk dit autootje pesten van de wegbeheerder, om net vóór een kruising even terug te gaan naar 1 rijbaan en vervolgens weer in 3 rijbanen uit te splitsen voor de verkeerslichten.
Bovendien is hier de beloofde groenegolf (2002 bij het vermeerderen van de verkeerslichten van 3 st naar 16st op de hele route) nooit ingevoerd waardoor het toch al optrekken en afremmen is.
Veel mensen menen inderdaad nog even de hele rij autos te moeten inhalen en dan vooraan ertussen te dringen. Ze vergeten alleen dat de linker baan invoegt bij de rechter (de belijning suggereert dat in ieder geval wel), en wie van rijbaan wisselt moet voorrang aan al het overige verkeer op de naastgelegen rijbaan verlenen volgens de verkeersreglementen. Toch menen die voordringers absoluut de voorrang te hebben en drammen gewoon door, duwen hem voor je neus en stappen op de rem. E dan ontstaan die situaties als nu het geval is.
De situatie daar ligt er al 10 jaar verkeerd, de linker baan zou over moeten gaan op de voorsoorteerstrook voor linksaf op de volgende kruising, de rechter rijbaan zou op de rechtdoorgaande baan moeten uitkomen.
Natuurlijk hou je dan nog steeds voordringers die via links toch rechtdoor blijken te willen, maar in mindere mate dan nu het geval is! Bovendien wordt de situatie dan een stuk logischer en is het doortrappen om met hoge snelheden vooraan tussen te dringen (waar de huidige situatie juist bedoelt lijkt om het verkeer te remmen maar dus kennelijk het tegenovergestelde in de hand werkt) een stuk minder aantrekkelijk geworden.
Maar ja… zolang er verkeersdeskundigen bij de gemeente lopen die beweren dat een straat waar weinig verkeer uitkomt geen overlast heeft van die drukke hoofdweg juist omdat er weinig uit die straat komt, zullen deze kolderieke situaties gewoon worden blijven aangelegd (zie IJweg waar de fietsers nu levensgevaarlijk op de rijbaan moeten terwijl ze een keurig veilig fietspad hadden…..)
Het is altijd dringen daar, van 2 naar 1 rijbaan. Meestal wordt de 50 km limiet daar flink overschreden en wil men nog “even snel” vóór een andere auto naar rechts, want dan ben je (meestal) toch mooi een paar seconden eerder thuis….of niet natuurlijk.